Tretinoin ja hilseilevä ja punainen naama

Yay, taas vaihteeksi naamani on peilissä tutun näköinen! Joo, ei semmonen nuoren ja hehkeän näköinen, kauniisti kasvojumpattu, vaan punainen ja hilseilevä… Atoopikoille tuttu näky. Tällä kertaa vaan syynä ei taida olla atopia (tai voi sekin olla mukana vaikuttamassa), vaan naamataulun omistajan omat toimet: olen alkanut taas talvea vasten käyttää A-vitamiinivoidetta (A-Ret Tretinoin gel 0.05%) ja kasvoni eivät oikein taida tykätä siitä, huoh. Nyt takana on kaksi käyttökertaa ko. voidetta, välillä vajaa viikko, ja molemmilla kerroilla tuloksena on ollut tämä ”kaunis” helotus.

Olen käyttänyt Tretinoinia viime talvenakin, enkä muista mitään tällaisia oireita, ainakaan näin vakavana. Olen käyttänyt myös vähän lempeämpää A-vitamiinivoidetta, BM Optiretiniä, eikä se ole saanut mitään näin ikävää aikaan (hmm, paitsi taisi tänä syksynä alkuun olla vähän vastaavia oireita). Mikä siis nyt on vialla?

Näin sanotaan Tretinoinin ohjeissa:

Only a pea-size amount of gel should be used to spread on the entire face. Using more may cause irritation and redness. Make sure the skin is dry before application.

ja

Tretinoin will likely make your skin peel. To avoid peeling of your fingers, wash your hands after applying the gel.

If skin redness, irritation or excessive peeling occurs, decrease the frequency of application and the amount of the applied gel.

Eli ihon ärtyminen ja punaisuus ovat ihan normaaleja ilmiöitä kyllä, samoin ihon kesiminen/hilseily. Mutta kun kauhean kaunista se ei ole, niin yritin miettiä syitä, miksi juuri nyt minulle kävi näin, vaikka aikaisemmin sitä ei ole juuri tapahtunut. No, syitä voi olla useampia, seuraavia ainakin arvoin:

  • Ihoni on atopian takia herkemmässä kunnossa ja sen vuoksi reagoi ärhäkämmin kuin normaalisti. Tämä on aika todennäköinen nykyiseen tilanteeseen vaikuttava tekijä. Ilman A-vitamiinivoiteitakin samat paikat kasvoissani ovat olleet punaisia ja hilseileviä aika lailla koko syksyn, ja varmaan sitten A-vitamiinivoide on vielä pahentanut tilannetta.
  • Laitoin samana iltana sekä C-vitamiiniseerumia että Tretinoinia. Molemmat ovat iholle aika ärhäköitä. Olen ennenkin varmaan näin tehnyt, mutta nyt kun siis atopia ei tahdo rauhoittua, niin ehkä yhteisvaikutus oli turhan raju. Kirvelee muuten aika makeasti, kun atooppisen ihottuman päälle laittaa C-vitamiiniseerumia 😀 En ole ollenkaan varma, että on mitenkään järkevää niin edes tehdä, mutta toisaalta, en ole käytännössä havainnut, että ihoni siitä olisi erityisesti pahoillaan (ennen kuin siis nyt), koska kirvelyä on muuallakin ihossa kuin vain atopialäikkien kohdalla.
  • Ohjeissa sanotaan, että Tretinoinia laitetaan herneen kokoinen nokare yhteensä koko kasvojen alueelle. Muistan kun viimeksi voidetta levittäessäni mietin, että herneitäkin on monen kokoisia… Ja sitten levittelin voidetta aika anteliaalla kädellä. Määrää siis ehkä saisi vähentää.
  • Turhan tiuhaan en varmaan ole voidetta laittanut, mutta ehkä voisin nyt alkuun laittaa vain kerran viikossa? Hmm, vai onkohan se sitten turhan harvoin, jos iho ei vaikka totukaan siihen… Apua, mistä tämänkin tietää!
  • Ohjeissa sanotaan, että ihon pitäisi olla kuiva ennen kuin voidetta laitetaan iholle. Mutta kysymys kuuluu – kuinka kuiva? Onko se kuiva, jos olen pessyt ja kuivannut kasvoni? Vai pitääkö odottaa vaikkapa 15 minuuttia ennen kuin laittaa Tretinoinia? Muistaakseni kyllä viimeksi odottelin puolisen tuntia, vai odotinkohan…
  • Entäpä Tretinoinin laiton jälkeen? Selvästi olisi hyvä laittaa päälle vielä kosteusvoide, mutta kuinka pian sen voi tehdä? 5/10/30 minuuttia Tretinoinin laiton jälkeen???
  • Kaiken kaikkiaan atopiateoriani vaikuttaa suht todennäköiseltä pohjalla olevalta syyltä, koska kaulanikin kanssa olen värkännyt ihan samoin kuin kasvojen kanssa, vaan kaulassa ei kuitenkaan ole mitään punoitusta eikä hilseilyä. On ihokin tietysti paksumpi, mutta silti.

Hankalaa tämä siis on, minulle ainakin. Ja ennen kaikkea aikaavievää! Kenellä on aikaa joka ilta värkätä naamaansa jotain uutta seerumia/geeliä/rasvaa/kosteutusta/whatever puolen tunnin välein??? Parhaassa tapauksessa naamataulun kanssa värkkäämiseen menee pari tuntia, ennen kuin pääsee nukkumaan! Ja missä kumman välissä tehdään kasvojumppa, kun voiteiden kanssa läträämisen välissä ei sitä oikein voi tehdä?! Ei tämä systeemi oikein sovi minulle…

Ai että miksi yleensä käytän A-vitamiinivoidetta, kun se on välillä näin onnetonta puuhaa? No, kärsiä en halua – naama tuntuu ja näyttää niin ikävältä – mutta olen lukenut niin paljon A-vitamiinin eduista vanhenevalle iholle ja kuullut positiivisia kokemuksia ihon heleytymisestä, pattien häviämisestä jne., että olen myyty ajatukselle. Esim. Tretinoinista sanotaan

Repairs photodamaged skin, improves fine lines and wrinkles, unclogs pores and black heads, controls acne, helps eliminating acne spots and evens out skin coloration. It improves the appearance of fresh stretch marks and to a lesser extent of old stretch marks. For most conditions, the effects of Retin-A will only appear after several months of use.

Eli se korjaa auringon vahingoittamaa ihoa, siloittaa ihon ryppyjä, avaa ihohuokosia ja mustapäitä, auttaa akneen ja parantaa ihon väriä. Ja raskausarpiakin se siloittelee, varsinkin uudempia sellaisia. Useamman kuukauden käyttö kuitenkin vaaditaan yleensä, että tuloksia alkaisi näkyä. Aika kivalta kuulostavat nämä mahdolliset tulokset, joten kyllä minä vielä jatkan voiteiden kanssa taistelua – jos vaikka pari kertaa viikossa pystyisi tuon rumban tekemään, tai jos jättäisi C-vitamiiniseerumin välistä pois Tretinoin-iltoina, niin jospa iho silloin ei niin pahastuisi? Ja voisin vaikka antihistamiiniakin popsia vähän enempi, jos se rauhoittaisi nassuani. Mutta varovaisempi kyllä olen jatkossa!

Osaisiko kukaan lukijoistani valaista A-vitamiinivoiteiden käytön saloissa? Teenkö jotain selviä virheitä?

Mainokset

6 thoughts on “Tretinoin ja hilseilevä ja punainen naama

  1. En osaa A-vitamiinivoiteiden saloissa hirveästi valaista, mutta voisin kuvitella, että c-vitamiini ja Tretinoini ovat yhdessä voineet aiheuttaa extra-ärsytystä. Jos ensin saisit ihon rauhoittumaan ja sitten kokeilisit uudelleen. Ja pienen herneen kokoisella määrällä! Hämärästi muistan joltain palstalta lukeneeni, että tosiaan kasvojen pesun ja kuivauksen jälkeen pitäis odottaa jonkin aikaa ennen kuin levittää Tretinoinia.

  2. Okei, saman suuntaisia ajatuksia sinulla siis on kuin itsellänikin. Sain nyt tuossa lisäksi suullisesti neuvona käyttää vaikka viikon verran joka päivä BM Optiretiniä (se oli minulla aika lailla tauolla kesän ajan) ja sillä tavalla totuttaa ihoani lempeämmin A-vitamiiniin. Ja sitten voisi ottaa Tretinoinin kuvioihin taas, mutta ehkä siten etten laita sitä yhtä aikaa C-vitamiinin kanssa ainakaan alkuun. Katsotaan nyt, voin vaikka raportoida miten tässä oikein käy 😀

  3. Moikka!

    Kannattaa kokeilla apteekista saatavaa Avenea. Itse käytän Retiridesiä (0,05%) silmien alle, ja iho reagoi suhteellisen voimakkaasti kaikkiin muihin samanaikaisesti käytettyihin voiteisiin. Avenen olen todennut ainoaksi joka ärsytyksen sijaan rauhoittaa.

  4. Kiitos vinkistä! Avenen tuotteita en ole ennen kokeillutkaan. Juuri tänä aamuna mies katsoi tuskaisen näköistä ja tuntuista naamaani säälien ja tuumasi että jos ei kesä ja aurinko ihoani (atopiaa siis) paranna (yleensä näin onnellisesti on käynyt), niin mun on ehkä syytä pistää vähäksi aikaa ihan kaikki kosmetiikka hius- ja kynsilakkoja yms. myöten pannaan, vaihtaa pyykinpesuaineet (on jo tehty) jne. ja katsoa josko se auttaisi. Mutta voisin kyllä aurinkoa odotellessa yrittää tehdä taas vaihteeksi rasvaremppaa. Ei muuta ku apteekkiin siis taas vaihteeksi! 😀

  5. Hei!
    Mistä olet ostanut voidettasi? Olisin erittäin halukas tietämään, kun tuntuu, että kaikki a-voiteet on saatavilla vain reseptillä?

  6. Anteeksi hidas vastaamiseni, olen ollut reissussa ja netin ulottumattomissa. Käytän tätä nykyä Environin tuotteita, jotka ovat iholle lempeämpiä kuin esimerkiksi Tretinoin. Mutta Tretinoinia olen siis ostanut Vaughter Wellnessin webbikaupasta, johon tässäkin postauksessa on linkki: http://shop.owndoc.com/ – oikein hyvä ja luotettava kauppa, josta olen ostanut muitakin mikroneulauksen yhteydessä tarvittavia asioita.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s